Index
The Elder Scrolls
(TES) reeks
Het verschil tussen
The Elder Scrolls IV: Oblivion en The Elder Scrolls IV: Oblivion - Game of
the Year Edition (GOTY)
Wat krijg je nu meer bij deze The Elder Scrolls IV: Oblivion Game of
the Year Edition?
Wat maakt TES: Oblivion anders?
Het verhaal achter TES IV: Oblivion
Elke keuze heeft gevolgen
Quests: welke problemen wil je oplossen?
Direct naar de gevangenis
Welke vijanden kom je tegen?
Je aansluiten bij een gilde: kies voor het goede of voor het slechte
Koop je eigen huis om je spullen veilig op te bergen.
Snel reizen tussen de verschillende steden
Fast travel: vaak niet zo fast…
Besturing
Graphics
Muziek
Plattegrond
The Elder Scrolls IV:
Oblivion is onderdeel van de The Elder Scrolls reeks. De belangrijkste spellen
uit deze reeks zijn: The Elder Scrolls, Chapter I - Arena (1994), The Elder
Scrolls, Chapter II - Daggerfall (1996), The Elder Scrolls, Chapter III - Morrowind
en The Elder Scrolls, Chapter IV - Oblivion (2006), The Elder Scrolls - Chapter
V: Skyrim (2011).
Bij een aantal van deze spellen horen uitbreidingen. De derde
uitbreiding van het laatste deel Skyrim: Dragonborn komt begin 2013 uit. In
tegenstelling tot de twee eerdere uitbreidingen wordt Dragonborn ook op de
PlayStation 3 uitgebracht. De Elder Scrolls spellen kenmerken zich door de
grote speelvrijheid en de gigantische werelden die nooit lijken te vervelen.
Het verschil tussen
The Elder Scrolls IV: Oblivion en The Elder Scrolls IV: Oblivion - Game of
the Year Edition (GOTY)
Voor The Elder Scrolls IV: Oblivion zijn inmiddels twee uitbreidingen
te verkrijgen: Shivering Isles en Knights of the Nine. Beide uitbreidingen zijn
al aanwezig op deze versie van de game. Echter je kunt dus ook een exemplaar
kopen zonder die uitbreidingen. De gewone The Elder Scrolls: Oblivion. Wanneer
je dit spel gaat kopen is dat wel iets om op te letten. Het zou natuurlijk
zonde zijn wanneer je de uitbreidingen er niet bij hebt. Neemt niet weg dat het
spel zonder deze toevoegingen alsnog gigantisch is.
Wat krijg je nu meer bij deze The Elder Scrolls IV: Oblivion Game of
the Year Edition?
De toevoegingen bestaan voornamelijk uit nog meer land, ruïnes,
grotten, vijanden, nieuwe quests en al dat meer. Alles bij elkaar zorgt enkel
Shivering Isles al voor nog eens zo’n 30 uur extra gameplezier. Knights of the
Nine is een extra quest welke draait om het verschijnen van de tovenaarskoning
Umaril en jouw doel is hem te verslaan met de hulp van relikwieën van verdwenen
kruisvaarders, ook deze uitbreiding voegt nog zo‘n 20 uur speelplezier toe aan
de game.
Wat maakt TES: Oblivion anders?
Wat deze game zo speciaal maakt is dat TES: Oblivion beschikt over een behoorlijke hoeveelheid NPC’s (Non Player Characters). Al de andere beesten en mensen in het spel leiden elk hun eigen leventje. Hierdoor komt het over alsof je echt in een andere wereld bent. Mensen eten, slapen en werken de hele dag door. Sommige gaan op bepaalde dagen naar een kerk, andere lopen op elke derde donderdag een rondje in het park. Ook wanneer de karakters geen deel uit maken van een quest doen ze toch mee in het spel en lopen rond op straat, kopen spullen in een winkel, maken een praatje op het plein.
TES IV: Oblivion gamereview
Het verhaal achter TES IV: Oblivion
Wanneer de Keizer te vroeg en onder mysterieuze omstandigheden
overlijdt, is de troon van Tamriel, Cyrodill, leeg. Oblivionpoorten zijn
geopend en demonen veroveren meer en meer land, alles in hun pad vernietigend.
Het Keizerrijk staat op instorten. Als speler moet je, om deze donkere tijden
te keren, de verloren erfgenaam opsporen en een duister plan om Tamriel te
vernietigen ontrafelen. Dit kan alleen door de leiders van de overal opduikende
Oblivionpoorten te verslaan.
Elke keuze heeft gevolgen
Wanneer je de game start kan jij de keuze maken uit verschillende
mensachtige, elfachtige en dierachtige rassen met elk hun eigen vaardigheden en
speciale eigenschappen. Wanneer je een keuze hebt gemaakt kan dat bepaalde ras
bijvoorbeeld al extra vaardigheidspunten hebben in onderhandelen,
zwaardvechten, sluipen of magie. Speciale eigenschappen die rasgebonden zijn,
zijn bijvoorbeeld een resistentie tegen ziekte of immuniteit voor vrieskou. Bij
het beginnen van het spel is het dus wel handig om hierop te letten, want
eenmaal begonnen kan je deze keuzes niet meer aanpassen. Verder kan je het
uiterlijk van je karakter zelf aanpassen. Tot slot moet je kiezen onder welk
tegen jouw karakter is geboren. Ook hier zijn er voor en nadelen met betrekking
tot de vaardigheden en eigenschappen. Een opsomming hiervan is al te zien bij
het kiezen, maar ook eventueel in de handleiding na te lezen.
Quests: welke problemen wil je oplossen?
Er komen diverse quests op je pad in deze game. Deze variëren van
simpel iemand helpen wat plantjes te verzamelen in het bos, tot iemand
vermoorden en spullen stelen. Er zijn erg veel verschillende quests te vinden,
waardoor je altijd wel wat te doen hebt in de game. Natuurlijk zit er een
verhaallijn in het spel met de bijbehorende quests op de game tot een goed
einde te brengen. Echter, onderweg komt er van alles op jouw pad en kan je ook
besluiten je meer te concentreren op de quests die niks met de rode draad van
het spel te maken hebben. Welke quests je tegenkomt zijn afhankelijk van de
keuzes die je maakt in het spel. Als jij je bijvoorbeeld bij een gilde hebt
aangesloten zal je ook verschillende quests krijgen om in rang te stijgen
binnen dat gilde. Je kunt er ook voor kiezen je bij meerdere gilden aan te
sluiten. Al sluit soms het ene het andere uit. Wanneer je bijvoorbeeld bent
aangesloten bij het dievengilde, wordt dat niet op prijs gesteld door het
vechtersgilde. Mede door de vele keuzes die je kunt maken in de game, zal het
ook wel behoorlijk lang duren voordat je het zat bent. Naarmate je verder komt
in de game worden de quests ook moeilijker. Gelukkig verdien je opgrades van
jouw vaardigheden door de ervaring die je op doet in het spel. Jouw karakter
leert dus door ervaring. Wanneer je vaker een gevecht aangaat met een zwaard,
worden jou zwaardskills beter, etc.
Direct naar de gevangenis
Elke keer wanneer je iets hebt gestolen, ingebroken, vermoord of een
ruzie veroorzaakt en je wordt daarvoor gepakt door de guard, moet je naar de
gevangenis. Je kunt er dan voor kiezen om je schuld/premie te betalen of om je
straf uit te zitten. Voor diefstal verlies je dan ook meteen wat
vaardigheidspunten. Wanneer je besluit je straf uit te zitten, kan je er ook
voor kiezen om te ontsnappen en de door jou gestolen spullen weer terugstelen,
maar dit is niet makkelijk. Wanneer je niet gepakt bent voor jouw misdaad,
staat er wel een premie op jouw hoofd. Zolang die premie uitstaat kan je beter
de guards in de diverse steden mijden aangezien ze geen middel ongemoeid laten
om jou de gevangenis in te krijgen.
Welke vijanden kom je tegen?
Vijanden zal je deze game in alle vormen en maten tegenkomen. Van
zwervers in de bossen, tot ratten en skeletten in riolen en krabben op
stranden. Zelfs hongerige wolven in het bos kunnen jou als doelwit zien wanneer
je daar doelloos rondloopt. Maar je grootste vijanden zijn de demonachtige
Daedra. Naarmate je vooruitgang boekt in de game zal je deze vreemde wezens en
hun vreemde Gremlin- en dinosaurusachtige maatjes steeds vaker tegenkomen. Je
kunt alle vijanden op verschillende manieren verslaan. Soms gewoon met een
zwaard, de andere keer enkel met magie, toverdrankjes of een betoverd wapen
welke je dus eerst zult moeten veroveren of vinden.
Je aansluiten bij een gilde: kies voor het goede of voor het slechte
In het hele land zijn in de diverse steden Gilden te vinden. Er zijn
diverse Gilden. Bijvoorbeeld een Vechtersgilde (Fighters’ Guild), een
Magiersgilde (Mages’ Guild), en een Dievengilde (Thieves Guild). Er zijn nog
meer organisaties en ordes waar jij je bij aan kunt sluiten of die op jouw pad
komen. Ik zal ze hier niet allemaal noemen want het zijn er behoorlijk wat.
Uiteindelijk kan je zelf de keus maken om het slechte pad op te gaan of te
vechten voor een goede zaak. Voor elk wat wils dus. Je kunt zelfs door het
leven gaan als vampier, dief, moordenaar of magiër. Je bent niet verplicht om
je aan te melden bij een gilde, maar wanneer je dat wel doet komen er wel weer
andere leuke quests op je pad. Door die quests voor een gilde te doen kan je
stijgen in rang binnen dat gilde en kan je daarmee nieuwe spullen of skills krijgen.
Je kunt je voortgang in de game saven door te gaan slapen. Dit kan je
niet zomaar overal doen. Wanneer je lid bent van een gilde kan je daar slapen,
je kan ook een bed huren in een hotel. Wanneer je genoeg geld hebt verdiend
door diverse klusjes (quests) te hebben opgeknapt, of door spullen te hebben
verkocht kan je zelfs huisjes kopen. Je kunt zelfs in een aantal winkeltjes een
interieur aanschaffen voor je huisje zoals kastjes, een bed en dergelijke. Het
is wel aan te raden om een huisje te kopen. Je hebt dan altijd een plek om te
slapen of om je spulletjes op te bergen. Je kunt namelijk niet alles wat je
hebt verzameld bij je dragen. Je hebt een bepaald gewicht wat je kunt dragen,
wanneer je daarboven zit kan jij je niet meer verplaatsen en zal je dingen
moeten laten vallen. Dit is natuurlijk zonde. Met een huisje kan je het veilig
opbergen en wanneer je het nodig hebt weer even ophalen. Wanneer je dingen hebt
gestolen kan je ze ook veilig opbergen in je huisje. Wanneer je dan opgepakt
zou worden, blijven die spullen gewoon in je huisje liggen en kan je ze later
dus gewoon weer gebruiken.
Snel reizen tussen de verschillende steden
In deze game zijn een aantal steden te vinden. Deze hebben allen hun
eigen stijl qua huizen en dus allemaal een eigen karakter. In deze steden kan
je van alles vinden: kastelen, hotels, winkels, gilden. Deze grote steden staan
ook op de bij de game geleverde plattegrond weergegeven. Er zijn echter in de
game ook nog vele nederzettingen, grotten, ruïnes en dergelijke te vinden. Deze
verschijnen nadat je ze ontdekt hebt op de map in de game. In eerste instantie
zal je de wegen naar deze kleine plaatsen te voet of te paard moeten afleggen
voordat je daar snel naartoe kan reizen. Wanneer je naar de grote steden wilt
gaan kan je wel snel reizen naar deze steden. Wanneer je dus een keer bij een
kleine nederzetting bent geweest kan je dus de volgende keer daar sneller
naartoe. Je hoeft dan niet dat hele eind weer te lopen of te rijden. Ik vind
dit een erg handige optie omdat sommige steden echt een heel eind lopen zijn
van een grote stad. Dit kan soms irritant zijn om zelf te moeten lopen. Fast
travel is dan een mooie uitkomst.
Fast travel: vaak niet zo fast…
Het laden tussen de binnen- en buitenscènes en tijdens fast travel kan
soms even duren. Het duurt niet vreselijk lang, maar soms net lang genoeg om te
irriteren. Echter tijdens het laden verschijnen er plaatjes op je scherm met
enige uitleg over verschillende dingen in de game. Dit biedt vaak een uitkomst
wanneer je ergens niet uitkomt, je doet er dus wel wat kennis mee op. Ik vind
dat best een handige oplossing. Je moet toch al wachten dus waarom dan niet wat
informatie bieden waar jij je voordeel mee kan doen. Fast travel blijft te
allen tijde veel sneller dan zelf naar het andere stadje lopen.
Besturing
Deze game kan je spelen in de 1e en 3e persoon. Besturing geschiedt
gewoon met de PS3 controller. Je kunt wanneer nodig de camerastand aanpassen,
maar mijn ervaring is dat je dit niet erg veel nodig zult hebben. Soms is het
echter wel handig wanneer je bepaalde dingen zoekt in de game om dan je
camerastandpunt aan te passen. Verder is er nog de mogelijkheid om de
moeilijkheidsgraad aan te passen via hoofdmenu. Dit kan je ook gewoon tijdens
het spelen van de game doen. Ook deze optie zal je niet vaak nodig hebben. Je
maakt veel gebruik van een “Journal” waarin je vaardigheden, verworven
voorwerpen en kleding, statistieken, plattegrond, magische voorwerpen en
actieve en afgesloten quests in staan. Deze is toegankelijk via een druk op de O-knop,
en heeft verschillende tabbladen om het overzichtelijk te houden. Ook door dit
menu kan je makkelijk navigeren. Om samen te vatten dus een makkelijk speelbare
game waarin je alles makkelijk kan vinden en dus niet veel tijd kwijt bent om
het te doorgronden. Aan het begin zal het even wennen zijn, maar na even spelen
heb je al snel door waar wat zit en hoe je het kunt activeren.
Graphics
De graphics in deze game vind ik ronduit geweldig! Ondanks dat veel van
de karakters er uitzien alsof ze niet van deze wereld zijn, is de rest van de
game zeer realistisch vormgegeven. Gras, bomen, water, de lucht, de grond,
dichtbij of in de verte, het ziet er allemaal enorm gaaf en realistisch uit.
Bladeren die waaien in de wind, de regen die kringen geeft op het water,
stromingen in beekjes, reflectie in water, het ziet er allemaal heel mooi uit.
Alles is in 3D wat het nogal een filmisch effect geeft. Het zicht reikt tot de
horizon. Op bepaalde punten kan je de bergen of bossen zien, of grote meren.
Ook zie je de diverse weersinvloeden. Het kan zo bijvoorbeeld regenen, sneeuwen
of mistig zijn. De gezichten van de karakters bewegen behoorlijk goed mee met
het geluid dat ze produceren. Zelfs de gezichtsuitdrukkingen zijn goed
weergegeven. Het enige wat ik wat minder vind is de stugge manier waarop je
paard loopt/galoppeert wanneer je erop zit. In vergelijking met de rest van de
gamekarakters doet hij dit namelijk wat houterig. Maar door de mooie en
realistisch vormgegeven omgeving, doet dat kleine minpuntje in mijn ogen niks
af aan het spel. De game is zo realistisch getekend dat je haast denkt er zo in
te springen en de quest op te lossen. Assassin’s Creed wordt ook erg geroemd om
de mooie graphics, maar dan komt Oblivion wat mij betreft toch zeker op een
goede tweede plaats.
Muziek
De muziek die gebruikt wordt in deze game kan ik eigenlijk vrij kort
over zijn en is voornamelijk klassieke filmmuziek met veel violen en harpen
maar ook fluiten en andere blazers. Dit zorgt ervoor dat het geheel een
behoorlijk middeleeuws tintje krijgt. Ik vind dat de muziek ook erg goed past
bij de game, omdat het je echt het gevoel geeft dat je een ridder bent in
vergane tijden. Als de graphics van de game al niet genoeg zijn om je de game
in te slepen zal de muziek dat zeker doen.
Plattegrond
Omdat de wereld van deze game zo enorm groot is krijg je er zelfs een
plattegrond bij. Een leuke toevoeging, maar erg veel heb je er niet aan. Er
staat namelijk buiten de “normale grote steden” verder niks op vermeld. Wanneer
je een klein plaatsje, grot of iets dergelijks hebt ontdekt staat dit wel
meteen aangegeven op de kaart in de game zelf, maar dus niet op die
plattegrond. Je zou dit eventueel wel zelf kunnen toevoegen natuurlijk of
kunnen gebruiken voor aantekeningen. Ikzelf heb eigenlijk altijd de plattegrond
in de verpakking laten zitten.
Op de Xbox360 vond ik dit een hele gave game en op de Playstation 3 is
dat gevoel niks minder. Je krijgt voor redelijk weinig geld een enorm grote
game waarmee jij je urenlang kan vermaken. Omdat je het spel op verschillende
manieren kan spelen (good guy/bad guy) verveelt het ook helemaal niet. De
graphics van de game vind ik erg mooi en de muziek die gebruikt wordt brengt je
precies in de juiste sfeer. Eventjes de game spelen zit er voor mij niet in
omdat ik toch altijd een paar uur erin blijf hangen. Het is dus wel een
verslavende game. Voor mij dan in ieder geval. Wat ik het leukste vind aan de
game is dat je erg veel vrijheid hebt. Je hoeft niet per se de rode draad te
volgen maar mag daar ook vanaf wijken. Buiten de echte verhaallijn is er nog
zat te doen in het spel en je zit ook niet aan een tijdslimiet verbonden. De
keuzevrijheid is dus erg groot. De game behoort niet voor niks tot de Platinum
Collectie. Overigens zijn er online ook diverse mods, cheats en tips &
tricks te verkrijgen. Hier heb ik echter geen ervaring mee. Het is een erg
mooie en grote game welke enorm veel verkocht is. Wanneer deze review je
interesse al heeft gewekt, dan is The Elder Scrolls IV: Oblivion (Game of the
Year Edition) een game die in mijn ogen niet kan ontbreken in je collectie. Je
zult zeker geen spijt krijgen van de aanschaf van dit spel!
Game: The Elder
Scrolls IV: Oblivion (Game of the Year Edition)
Soort game: RPG
(Role Playing Game)
Uitgever/distributeur: Ubisoft Entertainment
Ontwikkelaar: Bethesda Softworks
Releasedatum: 26 april 2007
Geschikt voor: spelers van 16 jaar en ouder.
Aantal spelers: 1
Geheugengebruik: 5400MB minimum
Verpakking: Plastic DVD verpakking
Inhoud: 1 bluray disc, gebruiksaanwijzing, plattegrond
Website: www.oblivion.ubi.com
Verkrijgbaarheid: gamestores, webshops, speelgoedwinkels
Te verkrijgen voor: Playstation 3, PC, Xbox 360
Prijs: rond 20 euro
Platinum Collection
In de Platinum Collection van Playstation verschijnen de games die
eigenlijk beschouwd kunnen worden als de klassiekers. Van deze games zijn al
meer dan 400.000 exemplaren verkocht en worden gezien als het neusje van de
zalm en worden verkocht tegen scherpe prijzen. In het kort gezegd dus goede
games die gezien hun populariteit en scherpe prijs niet mogen ontbreken in je
collectie. Er zijn verschillende games te vinden in de Platinum Collection,
waaronder dus ook deze game.
Bethesda Softworks
Het in 1985 opgerichtte Amerikaanse bedrijf Bethesda Softworks
ontwikkelt videogames en geeft deze ook uit. Ze staan vooral bekend om de game
van het jaar 2006: Elder Scrolls en de game van het jaar 2008: Fallout 3. Met
deze gerenommeerde games heeft Bethesda Softworks hun reputatie van een van de
meest gerespecteerde gameontwikkelaars in de wereld wel bewezen.
Verpakking en het boekje
De game is verpakt in een hard plastic verpakking ter grootte van een DVD hoesje. Op de afbeelding op de voorkant zie je een donkergrijs vlak dat doet denken aan een oude boekenkaft. Hierop staat in gouden letters de titel van de game met in lichtgrijs op de achtergrond het teken van een Obliviongate. Verder wordt in een knalgele balk langs de randen vermeld dat het hier om een game uit de platinum collectie betreft. Op de achterzijde staat wat uitleg over het spel. In het boekje kan je veel terugvinden over de besturing en de manieren om je vaardigheden uit te breiden, ook kan je uitleg terugvinden over hoe je het menu kunt gebruiken. Het boekje is erg uitgebreid en duidelijk, compleet met plaatjes. Niet alles wordt vermeld in het boekje maar voldoende om goed het spel te kunnen spelen. Wanneer je ergens op vastloopt, kan je in eerste instantie in het boekje kijken om te zien of dat je helpt verder te komen. Lukt dat niet of staat de oplossing er niet in, dan kan je altijd nog op internet zoeken of op de diverse forums die bestaan voor deze game.